02287 Logiske teorier for usikkerhed og læring

2025/2026

Kursusinformation
Logical Theories for Uncertainty and Learning
Engelsk
5
Kandidat
Kurset udbydes som enkeltfag
E2B (tors 8-12)
Campus Lyngby
Forelæsninger, øvelser, skriftlige opgaver (teoretisk og/eller programmering).
13-uger
E2B
Skriftlig eksamen og bedømmelse af rapport(er)
Bedømmelse af individuelle/individualiserede opgaver (45 %) samt en skriftlig eksamen (55 %).
Skriftlig eksamen: 2 timer
Alle hjælpemidler - uden adgang til internettet
7-trins skala , intern bedømmelse
01017/02156/02180 , Diskret matematik, især udsagnslogik og førsteordenslogik; elementær sandsynlighedsteori.
Nina Gierasimczuk , Lyngby Campus, Bygning 322, Tlf. (+45) 4525 3376 , nigi@dtu.dk
01 Institut for Matematik og Computer Science
http://courses.compute.dtu.dk/02287/
I studieplanlæggeren
Overordnede kursusmål
Ræsonnering med og håndtering af usikkerhed er vigtig i mange områder af kunstig intelligens, for eksempel i ekspertsystemer og robotteknologi, men også i forskellige tilgange til automatiseret læring. Kurset vil give en oversigt over et repræsentativt udvalg af forskellige matematiske modeller til håndtering af usikker viden og læring i en interaktiv kontekst, såsom (multi-agent epistemisk) modallogik, Belief Revision Theory, Bayesiansk sandsynlighedsteori og spilteori. Formålet med kurset er at give den studerende teori og værktøjer, der er nødvendige for at anvende modellerne i forskning og i programmeringspraksis.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Beskrive en række af de mest udbredte teknikker i modellering af usikkerhed og læring.
  • Beskrive logikkens rolle i modelleringen af ​​viden, usikkerhed og vidensforandring.
  • Beskrive de respektive begrænsninger af logik og sandsynlighed i modellering af læring.
  • Sammenligne og vurdere hensigtsmæssigheden af ​​forskellige teknikker til løsning af et givent vidensmodelleringsproblem.
  • Vurdere vanskeligheder specifikke for single-agent modellering af viden.
  • Vurdere vanskeligheder specifikke for multi-agent modellering af viden.
  • Selvstændigt udforske litteraturen relevant for projektet.
  • Skrive en rapport i stil med en konferenceartikel.
Kursusindhold
1. From Propositional Logic to Epistemic Logic: Language and Models,
2. Logical Properties of (Group) Knowledge,
3. Axiomatic Systems and Proofs, Soundness and Completeness of Epistemic Logic
4. Knowledge Change: Public Announcement Logic, Belief Revision
5. Probability Based Modelling of Uncertainty: Bayes Theorem, Bayesian Update
6. Modelling Uncertainty about Probability Distribution: Belief Functions, Possibility Measures, Ranking Functions, Relative Likelihood, Plausibility Measures
7. Game Theory: Cooperation and Conflict, Nash Equilibrium, Mixed strategies, Pareto Efficiency
8. Extensive Form Games: Harsanyi Transformation, Bayesian Update in Games, Backward Induction, Infinite Payoffs
Litteraturhenvisninger
I kurset kan de studerende gøre brug af følgende lærebøger:

Joseph Y. Halpern, 'Reasoning about Uncertainty', MIT Press (2003).
Ronald Fagin, Joseph Y. Halpern, Yoram Moses and Moshe Vardi, 'Reasoning about Knowledge', MIT Press (2004).
Eric Rasmusen, Games and Information: An Introduction to Game Theory, Wiley-Blackwell (2006).
Sidst opdateret
02. maj, 2025