2009/2010

02121 Ingeniørarbejde - Softwareteknologi

Kurset er forbeholdt studerende på 1. semester af bacheloruddannelserne i Softwareteknologi samt Matematik og Teknologi

Engelsk titel:

Engineering practice

Sprog:

Point (ECTS )

Kursustype:

Civil- Grundlæggende kursus

Skemaplacering:

E4B og Januar

Undervisningsform:

I efterårssemestret udføres et projektorienteret udviklingforløb bestående i konceptudvikling, analyse, design og implementering af et tænkt produkt. I 3-ugersperioden udføres et programmeringsprojekt relateret til produktet.

Kursets varighed:

13-uger + 3-uger

Eksamensplacering:

Aftales med læreren

Evalueringsform:

Hjælpemidler:

Bedømmelsesform:

Faglige forudsætninger:

Overordnede kursusmål:

At bibringe de studerende en forståelse for indhold og metoder i ingeniørarbejde. I 3-ugers perioden vil delelementer fra 13-ugers perioden blive taget op til nærmere analyse og faglig fordybelse.

Læringsmål:

• Forstå tekniske og organisatoriske aspekter i en færdiguddannet ingeniørs arbejde.
  • Organisere samarbejde i en projektgruppe til løsning af en specifik ingeniørmæssig opgave
  • Skrive en kortfattet teknisk rapport med en given struktur, inklusive kildehenvisninger og citationer
  • Give en kort mundtlig præsentation af metoder og resultater.
  • Levere et færdigt produkt (typisk et program) af brugbar kvalitet.
  • Identificere og beskrive funktionen af overordnede komponenter i et systemdesign.
  • Foretage simpel matematisk modellering af specifikke systemaspekter.
  • Udvikle simple grafiske brugergrænseflader.
  • Benytte grafiske udtryksmidler til at visualisere matematiske resultater.
  • Udføre relevante eksperimenter til validering af modeller eller vurdering af teknologi .

Kursusindhold:

I efterårssemestret udføres et projektarbejde, hvor der skal udvikles et produkt. Produktet, kunne være et distribueret system af sensorer. Projektet udføres i grupper. Samme produkt udvikles af samtlige grupper.

3-ugers perioden starter med en introduktion til grafiske brugergrænseflader, hvorefter delelementer fra projektarbejdet i efterårssemestret udvælges til en grundigere analyse. Matematisk modellering trænes sammen med tilhørende softwareudvikling og dokumentation. Der lægges vægt på dokumentation af den udviklede software.

Kursusansvarlig:

Bjarne Poulsen, 322, 007, (+45) 4525 5274, bjp@imm.dtu.dk