I efterårssemestret udføres et projektorienteret udviklingforløb bestående i konceptudvikling, analyse, design og implementering af et tænkt produkt. I 3-ugersperioden udføres et programmeringsprojekt relateret til produktet.
At bibringe de studerende en forståelse for indhold og metoder i ingeniørarbejde. I 3-ugers perioden vil delelementer fra 13-ugers perioden blive taget op til nærmere analyse og faglig fordybelse.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Forstå tekniske og organisatoriske aspekter i en færdiguddannet ingeniørs arbejde.
Organisere samarbejde i en projektgruppe til løsning af en specifik ingeniørmæssig opgave
Skrive en kortfattet teknisk rapport med en given struktur, inklusive kildehenvisninger og citationer
Give en kort mundtlig præsentation af metoder og resultater.
Levere et færdigt produkt (typisk et program) af brugbar kvalitet.
Identificere og beskrive funktionen af overordnede komponenter i et systemdesign.
Foretage simpel matematisk modellering af specifikke systemaspekter.
Udvikle simple grafiske brugergrænseflader.
Benytte grafiske udtryksmidler til at visualisere matematiske resultater.
Udføre relevante eksperimenter til validering af modeller eller vurdering af teknologi .
Kursusindhold:
I efterårssemestret udføres et projektarbejde, hvor der skal udvikles et produkt. Produktet, kunne være et distribueret system af sensorer. Projektet udføres i grupper. Samme produkt udvikles af samtlige grupper.
3-ugers perioden starter med en introduktion til grafiske brugergrænseflader, hvorefter delelementer fra projektarbejdet i efterårssemestret udvælges til en grundigere analyse. Matematisk modellering trænes sammen med tilhørende softwareudvikling og dokumentation. Der lægges vægt på dokumentation af den udviklede software.