Overordnede kursusmål
Computerarkitektur er ingeniørvidenskab i grænseområdet mellem
hardware og software og computerarkitektur er et spændende
fagområde, som udvikles og forandres med stor hastighed. I løbet af
kurset håber vi at overføre vores egen begejstring for fagområdet
til kursusdeltagerne.
At give deltagere kendskab til udvalgte avancerede emner i
computerarkitektur. At give deltagere øvelse i at undersøge emner i
faglitteraturen samt producere mundtlige og skriftlige
præsentationer, der udtrækker de essentielle aspekter ved et emne
på basis af et litteraturstudium. Deltagere ventes at lave en
mundtlig præsentation med tilhørende præsentationsmateriale i løbet
af 13-ugers perioden, samt en afsluttende rapport.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Forstå og redegøre for begreber og teknikker indenfor
videregående computer arkitektur
- Søge i litteraturen efter relevante oplysninger om nye
fremskridt inden for computerarkitektur
- Evaluere kvaliteten og pålideligheden af information om
computerarkitektur fundet fra forskellige informationskilder
- Redegøre for arkitekturer for chip-multiprocessorer og
diskutere begrænsninger og flaskehalse
- Redegøre for arkitekturer for 'network-on-chip'
- Redegøre for grundlæggende begreber og arkitekturer for
såkaldte ’time-predictable’ processorer
- Forholde sig kritisk til en videnskabelig artikel (tidsskrift
eller konference).
- Dokumentere kursets designprojekt i form af en
konferenceartikel.
- Give en sammenhængende mundtlig præsentation af et udvalgt
emne, baseret på et studium af relevant litteratur
Kursusindhold
Emnerne, der behandles i dette kursus, vil skifte fra år til år.
Typiske emner kunne inkludere: instruktionsparallelisme,
chip-multiprocessering, 'network-on-chip',
'time-predictable' computerarkitekturer, AI-acceleratorer,
hardware til sikkerhed og approksimativ beregning.
Litteraturhenvisninger
J. L. Hennessy and D. A. Patterson, Computer Architecture: A
Quantitative Approach, current Edition, Morgan Kaufmann Publishing
Co., Menlo Park, CA
Lærebogen suppleres af en række forskningsartikler.
Bemærkninger
I kurset indgår et afsluttende hardware- og/eller software-projekt.
Der arbejdes i grupper på 2-3 studerende. Et hardwareprojekt kan
bestå i at realisere en processor i en FPGA. Softwareprojekter kan
f.eks. vedrøre programmeringsmodeller eller programmering af
chip-multiprocessorer til indlejrede systemer. Ud over en
fungerende løsning, skal projektet dokumenteres i form af en
konferenceartikel. Projekt og artikel præsenteres i kurset.
Forventningen er at de bedste projekter kan publiceres.
Sidst opdateret
02. maj, 2024